תקן טכנולוגי לפורטל בית ספרי
מבוא
מסמך זה מגדיר תקן לפורטל בית-ספרי. הפורטל הבית-ספרי הוא הפלטפורמה המרכזית המשקפת את שגרת הפעילות הארגונית -פדגוגית של הגורמים בבית הספר ושל השותפים לקהילת החינוך הבית-ספרית.
מסמך זה יעודכן מעת לעת בהתאם לשיפורים, יכולות טכנולוגיות ומתודולוגיות עבודה חדשות והבשלה של הרכיבים השונים המפורטים בתכנית משרד החינוך להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21.
פרטים נוספים ועדכונים יופיעו מעת לעת בדף זה.
1. חוזרי מנכ"ל
מבלי לגרוע מהאמור במסמך זה, על בית הספר, הבעלות והספק להקפיד על מילוי הוראות חוזרי המנכ"ל הרלוונטיים, ביניהם:
1.1.1. חוזר מנכ"ל תשסד/9(א) - חסימת אתרי מידע בלתי רצויים באינטרנט במערכת החינוך
2.1.1. חוזר מנכ"ל תשס"ג/7(א) - שמירה על הפרטיות באתרי האינטרנט הבית-ספריים, והתיקון שפורסם לחוזר זה בחוזר מנכ"ל תשס"ד/3(א)
3.1.1. חוזר מנכ"ל תשע"ב/4(א) - אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט
4.1.1. חוזר מנכ"ל תש"ע/3(א) - מאגרי מידע בבתי הספר - רישום דיווח ואבטחת מידע
5.1.1. חוזר מנכ"ל תשסד/3(א) - שמירה על זכויות יוצרים באתרי האינטרנט (הוראת קבע חדשה מס' 0141)
6.1.1. חוזר מנכ"ל תשס"ט/3(א) - איסור שילוב פרסומת מסחרית במוסדות חינוך (הוראת קבע מס' 0035 - החלפה)
2. חזון, מטרות ואוכלוסיית יעד
2.1 חזון
הפורטל הבית ספרי הינו השער לעשייה הבית ספרית והוא יהווה נקודת מפגש פדגוגית, חברתית ומינהלית לכלל הפעילות בבית הספר לתלמידים, הוריהם, המורים וכלל הציבור.
הפורטל הבית ספרי הוא רכיב מרכזי במגוון הפתרונות הממוחשבים שבית הספר יפעיל וישמש כאתר המשקף את אופי בית הספר, הייחודיות שלו ובנוסף ינגיש מידע וטפסים רלוונטיים למשתמשים. (מערכת לניהול פדגוגי, מערכת לניהול למידה, תכנים וספרים לימוד דיגיטליים והודעות משרד החינוך).
2.2 מטרות הפורטל
- יהווה שער לתמונה ציבורית המשקפת את אופיו וייחודו של בית הספר,ירכז את מירב השירותים הנדרשים לקיום תהליכי למידה-הוראה מותאמות למאה ה-21 וישקף את העשייה הבית ספרית.
- ישמש ככלי לריכוז וניהול הידע הלימודי-פדגוגי, חברתי-קהילתי והמנהלי של בית הספר באתרים שבהם קיימים מרחבים פנימיים.
- באתרים שלא קיימים בהם מרחבים פנימיים ירוכזו בדף הבית הקישורים למרחבים הלימודיים.
- יספק שירות לכלל קהיליית החינוך הקשורה לבית הספר: תלמידים, מורים, מנהלים, הורים ועובדי חינוך.
- יספק תשתית וסיוע בהפעלת בית הספר במצב חירום שבו נמנע מהלומדים להגיע לבית הספר.
- יספק ממשק לקישורי משרד החינוך.
- יקנה מסגרת חברתית ותעסוקתית לתלמידים ויספק מענה רלוונטי למצוקות וחששות שנגרמו ממצב החירום.
2.3 אוכלוסיית יעד
- תלמידים - כלל התלמידים בבית הספר.
- מורים - סגל ההוראה הבית ספרי
- הורים - כלל הורי התלמידים בבית הספר, לשם מעורבות בנעשה בו ואפשרות להתעדכנות במידע שוטף ורלוונטי.
- רכזי מקצועות, מנחי תחומי דעת, רכזי מקצועות בבית הספר שינהלו מרחבים סגורים שהקישורים אליהם יוטמעו בדף הבית ו/או שקיימים מרחבים סגורים בפורטל.
- רשות מקומית - עובדי הרשות שבא נמצא בית הספר ובכלל זה עובדי מחלקת החינוך.
- בוגרים - פעילות עם בוגרי בית הספר באמצעות פורטל בית הספר במטרה לשמור עמם עם המשכיות הקשר כתרומה הדדית להם וללומדים בבית הספר בהווה.
- אורחים - כניסת כלל הציבור לפורטל לשם התעדכנות במידע כללי על בית הספר ולשם עיון בכל המדורים הפתוחים לקהל הרחב להתרשמות מהמוסד החינוכי.
- מנהל/ת הפורטל מטעם בית הספר - אחראי/ת לניהולו ועדכונו השוטף של הפורטל.
- רכז/ת תקשוב בית ספרי - אחראי לוודא מינוי מנהל/ת הפורטל מטעם בית הספר והפעלתו של הפורטל בשוטף.
3. מאפיינים טכניים
3.1 תאימות
- תאימות להנחיות פדגוגיות ותכנית של משרד החינוך. יש להצמד להנחיות ולקריטריונים כפי שמפורסמים מעת לעת ע"י חטיבת הטמעת טכנולוגיות בנוגע לעקרונות פדגוגיים להפעלה ושימוש בפורטל הבית ספרי.
3.2 טכנולוגיות
- הפורטל הבית ספרי יעשה שימוש בטכנולוגיות אינטרנט בלבד הניתנות לצריכה באמצעות דפדפנים. אין להנגיש פורטל בית ספרי באמצעות אפליקציה ייעודית הדורשת התקנה בהתקן קצה.
- אין לעשות שימוש בטכנולוגיות המגבילות שימוש במערכות הפעלה מסוימות דוגמת Flash או Java.
- עמידה בתקנים נוספים-יש לעמוד בכל דרישות תקן תאימות ונגישות.
נגישות: על פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יש לעמוד ברמה AAלנגישות לפי תקן C 3W. התקנות חלות על מגוון רחב של נושאים וביניהם גם הנגשת אתרים ויישומים אינטרנטיים.
תאימות תצוגה: על הפורטל הבית ספרי להיות מותאם לגודל וסוג המסך. כתנאי סף, על הפורטל להיות מותאם לשימוש במסכי מחשב, מסכי מגע בפריסה של טאבלט וכן תאימות למסכי מגע של טלפונים ניידים.
3.3 ממשקים למערכות המשרד
- מרחבים למידה המוטמעים בדף הבית וכן מרחבי כיתות יהיו סגורים לצפייה והכניסה אליהם תעשה באמצעות הזדהות משרד החינוך.
3.4 דוחות ובקרה
- המערכת תאפשר הפקת דוחות על אודות השימוש בפורטל הבית ספרי.
- קבלת מידע ברזולוציה שעתית, יומית ולפי טווח (שעות, תאריכים) על כניסות, ביקורים, הצגות דפים, זמן גלישה וכדומה.
- ניתן יהיה לקבל את המידע ברמת כלל האתר ועמודים ספציפיים.
3.5 אבטחת מידע
- פורטלים אשר בנויים בפורמט מרחבים סגורים יש לעמוד בקריטריונים הבאים: תקן אבטחת מידע - החל מ-01.12.2013 יש לעמוד בהנחיות תקן לאבטחת מידע
3.6 בקרה ומודרציה
- באזורים בפורטל שבהם המשתמשים מגיבים ומפרסמים יש לאפשר מודרציה מלאה (אישור, דחייה, עריכה) למנהל האתר הבית ספרי. לא ניתן לאפשר גישה לעורכים נוספים
3.7 SLA
- הפורטל הבית ספרי יהיה זמין 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, למעט תחזוקה הכרחית שלא תעלה על 8 שעות רצופות בשעות הלילה / סוף שבוע.
- SLA הספק יפתור תקלות משביתות בתוך 4 שעות מרגע הקריאה ותקלות מקומיות בתוך 24 שעות מרגע הקריאה.
תפקיד |
רמת הרשאה |
הרשאת אזורים עם סיסמה |
הרשאת אזורים ללא סיסמה |
ירושה |
||
---|---|---|---|---|---|---|
תפקיד Administrator / מנהל / הפורטל |
רמת הרשאה הרשאת על, גישה לכלל הנתונים לכל סוג של מניפולציה. מודרציה מלאה על כלל האתר |
הרשאת אזורים עם סיסמה צפייה, הוספה, מחיקה ועריכה כולל פריטים של משתמשים אחרים |
הרשאת אזורים ללא סיסמה צפייה, הוספה, מחיקה ועריכה כולל פריטים של משתמשים אחרים |
ירושה אורח |
||
תפקיד מנהל / רכז תקשוב |
רמת הרשאה |
הרשאת אזורים עם סיסמה צפייה, הוספה, מחיקה ועריכה כולל פריטים של משתמשים אחרים |
הרשאת אזורים ללא סיסמה |
ירושה אורח, מחנך, מורה |
||
תפקיד מחנך/ מורה מקצועי |
רמת הרשאה גישה לכלל האזורים הרלוונטיים אליו. למרחבים מלווה מקצוע או חלופות בהערכה הזדהות משרד החינוך |
הרשאת אזורים עם סיסמה צפייה, הוספה, מחיקה ועריכה רק לפריטים שלו |
הרשאת אזורים ללא סיסמה |
ירושה אורח |
||
תפקיד תלמיד |
רמת הרשאה גישה למרחבים הכיתתיים והמקצועיים הרלוונטיים אליו |
הרשאת אזורים עם סיסמה |
הרשאת אזורים ללא סיסמה |
ירושה אורח |
||
תפקיד הורים, בוגרים, אורחים (משתמש ללא סיסמה) |
רמת הרשאה גישה לצפייה בלבד רק לאזורים ללא סיסמה |
הרשאת אזורים עם סיסמה ללא |
הרשאת אזורים ללא סיסמה צפייה |
ירושה |
- יש להציג הודעה ברורה למשתמש בעת העלאת קובץ או עדכון/הוספת תכנים או מידע כלשהו לאזורים הציבוריים.
- נוסח ההודעה יכלול התייחסות למידע לאיסור לפרסם באזורים אלה מידע אישי מכל סוג שהוא, וכן לגבי הסרת התכנים וארכובם על ידי מנועי חיפוש.
- הספק יעניק הרשאות מנהל מערכת לגורם בבית הספר שתאפשר ניהול עצמי.
- יש להקפיד על מתן הרשאות בהתאם לסוג המידע המונגש. אין לחשוף פרטים אישיים של תלמידים.
- תמונות, תוצרי למידה של תלמידים יעלו רק לאחר מתן אישור פרסום חתום של ההורים.
4. רכיבים בפורטל הבית ספרי
רכיבים מרכזיים - רכיבים אלו הם רכיבי חובה בפורטל
מס"ד |
שם |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה |
||
---|---|---|---|---|---|
מס"ד 1 |
שם דף הבית |
תיאור כללי עמוד הכניסה לפורטל הבית-ספרי משמש כשער למרחב הבית-ספרי המקוון. דף זה יהיה פתוח לציבור הרחב כמקור מידע וחשיפה לפעילות בית הספר, וממנו יופנו המשתמשים למרחבי הפעילות השונים אשר חלקם יהיו פתוחים, וחלקם מותנים בהרשאת כניסה בהתאם לתוכן. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 2 |
שם על אודות בית הספר |
תיאור כללי חזון וייחודיות בית הספר, תקנון/אמנה, היסטוריה של המוסד החינוכי, כתובת ודרכי התקשרות וכיוצא באלה. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 3 |
שם דבר המנהל |
תיאור כללי עמוד אחד לפחות, ובו פריסת משנתו החינוכית של המנהל. על רכיב זה לאפשר פרסום פוסטים בשיטה של בלוג למנהלים שיהיו מעוניינים בכך |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 4 |
שם אנשי קשר |
תיאור כללי רשימת כלל אנשי הסגל הארגוני והפדגוגי בבית הספר ותפקידם. לכל איש קשר יצורף דוא"ל וטלפון בבית הספר. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 5 |
שם אזור הודעות ראשי |
תיאור כללי אזור לתצוגת הודעות כלליות של בית הספר. באזור זה יוצגו הודעות שאינן כוללות התייחסות ספציפית לכיתה או תלמיד, או לחלופין מידע אישי או חסוי. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 6 |
שם לוח אירועים כללי |
תיאור כללי הצגת פעילויות ואירועים שאינם רגישים מבחינת מידע(הרשמה לבית הספר, אסיפות הורים ועוד). |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 7 |
שם צור קשר |
תיאור כללי מידע על אודות פרטי ההתקשרות של בית הספר ובכללותם כתובת, מפת הגעה, טלפון, כתובת דוא"ל,הודעה מקוונת, פקס וכדומה. בנוסף יצורף טופס מקוון ליצירת קשר עם בית הספר. על הטופס להגיע לגורם שמטפל בנושא באופן שוטף. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 8 |
שם טפסים שימושיים |
תיאור כללי פרסום טפסים שונים הנוגעים לפעילות השוטפת בבית הספר לרווחת התלמידים והוריהם. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 9 |
שם זכויות יוצרים |
תיאור כללי הגדרת תנאי שימוש בחומרים שבפורטל, כולל הצהרת בית הספר בכל הנוגע לדרכי הפעולה לשמירה על זכויות יוצרים ודרכי התגובה למקרה של הפרת זכויות יוצרים. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 10 |
שם מנגנון חיפוש בפורטל |
תיאור כללי בפורטל יש לוודא כי קיים בפורטל מנוע חיפוש לתוכן האתר ומפת אתר לסיוע בהתמצאות עבור המשתמש. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 11 |
שם הפניות לאתרי משרד החינוך |
תיאור כללי הענן החינוכי לבעלי תפקידים |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 12 |
שם גלריה כללית |
תיאור כללי הצגת תמונות מהווי בית הספר בכפוף לאישור הורים (ראה חוזר מנכ"ל). |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 13 |
שם מרחב חירום ארצי |
תיאור כללי רשימת הכיתות לפי כתובות ה-RSS חירום של המשרד. הופעה ציבורית של המידע |
מוגן בסיסמה לא |
רכיבים אלו הם רכיבי רשות בפורטל - מוגנים בסיסמה
מס"ד |
שם |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה |
||
---|---|---|---|---|---|
מס"ד 1 |
שם דף הבית של מרחבי הכתה |
תיאור כללי דף הכניסה למרחב הכיתתי יכלול מידע עדכני בטקסט, תמונות, סרטונים מתחומי פעילות שונים במסגרת קבוצת הלמידה כגון: פעילות חברתית, פעילויות לימודיות, מידע |
מוגן בסיסמה כן |
||
מס"ד 2 |
שם דף הבית של המרחב המקצועי |
תיאור כללי דף הבית של המרחב המקצועי יכיל מידע עדכני בטקסט,תמונות, סרטונים מתחומי פעילות שונים במסגרת קבוצת הלמידה כגון: פעילויות לימודיות, מידע / תוצרים עדכניים. עמוד הבית יכיל מידע עדכני על פירוט תכנית הלימודים במקצוע/בנושא כפי שעתידה להילמד במהלך השנה, לכל כיתה/קבוצת למידה בבית הספר. |
מוגן בסיסמה כן |
||
מס"ד 3 |
שם פורום |
תיאור כללי דיון מקוון קבוצתי (פורום / הפניה למדיה חברתית / אמצעי אינטראקציה אחר) סגור לצפייה והשתתפות עבור חברי הקבוצה בלבד לכיתה/מקצועי ספציפי. |
מוגן בסיסמה כן |
||
מס"ד 4 |
שם הפניות לקישוריים שימושיים |
תיאור כללי הפניות לפורטלי המקצוע הרלוונטיים ולמרחב החירום הבית-ספרי |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 5 |
שם תיבת דואר פרטית |
תיאור כללי יהול תיבת דואר פרטית שממנה ניתן לשלוח ולקבל הודעות אישיות. |
מוגן בסיסמה כן |
||
מס"ד 6 |
שם מערכת שעות |
תיאור כללי פרסום מערכת השעות הכיתתית. |
מוגן בסיסמה כן |
5. הפעלה בזמן חירום
- הלמידה מרחוק באמצעות הפורטל הבית-ספרי מהווה נדבך לימודי משמעותי בשגרה וביום -יום ומהווה בסיס להתנהלות ולמתן מענה בעת חירום. השימוש בפורטל הבית-ספרי בהיבט הארגוני-פדגוגי-חברתי על ידי כלל קהילת בית הספר מהווה ערובה ליצירת רצף פעילות ומעבר הדרגתי ללמידה בעת חירום. בעת חירום, כאשר שערי בית הספר סגורים, הפורטל הבית-ספרי ישמש כתשתית למידע ולפעילויות למידה בחירום.
- תפקיד הפורטל בשעת חירום:
- להוות מסגרת חברתית-חינוכית ולספק תעסוקה שוטפת לתלמידים מטעם בית הספר בזמנים שבהם לא ניתן לקיים לימודים, ללא תלות במקום הפיזי שבו נמצאים התלמיד והמורה וכן כמקום מרכזי להודעות למורים ולתלמידים.
- להעניק מענה אותנטי ורלוונטי למצוקות וחששות כתוצאה ממצב החירום.והפנייה לבעלי מקצוע רלוונטיים (יועצת, פסיכולוגית וכדומה).
- לשמור על שגרת למידה: לבצע פעילויות לימודיות וחברתיות מובנות ומונחות,כתחליף ללימודים בכיתה. (הורים, מורים ותלמידים)
- להוות מסגרת חברתית-חינוכית ולספק תעסוקה שוטפת לתלמידים מטעם בית הספר בזמנים שבהם לא ניתן לקיים לימודים, ללא תלות במקום הפיזי שבו נמצאים התלמיד והמורה וכן כמקום מרכזי להודעות למורים ולתלמידים.
בפורטל הבית ספרי יוקם מרחב ייעודי לשעת חירום הכולל את המרכיבים שלהלן:
מס"ד |
שם |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה |
||
---|---|---|---|---|---|
מס"ד 1 |
שם נוהל בית ספרי לשעת חירום |
תיאור כללי הפניה לנוהל בית-ספרי לשעת חירום, הכולל הוראות והנחיות לבעלי תפקידים, סגל ההוראה, תלמידים והורים. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 2 |
שם RSS לשעת חירום |
תיאור כללי זליגת מידע באמצעות RSS להודעות לשעת חירום מטעם משרד החינוך. יש לציין כי ערוצי ה RSS-לשעת חירום פועלים בכל עת עם הודעה כללית. מרגע ההכרזה על שעת חירום יוזנו הודעות ותכנים בהלימה לשכבות הגיל, והתכנים יתעדכנו בזמן אמת. |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 3 |
שם צוות לשעת חירום ותיאור תפקידם |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 4 |
שם הפניות לקישוריים שימושיים |
תיאור כללי הפניות לפורטלי המקצוע הרלוונטיים ולמרחב החירום הבית-ספרי |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 5 |
שם נוהל למידה בחירום |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה לא |
||
מס"ד 6 |
שם פיקוד העורף |
תיאור כללי |
מוגן בסיסמה לא |
6. הפעלה בשוטף
- עדכניות - יש לוודא כי דף הבית יתעדכן באופן סדיר ויומיומי, באמצעות תזכורות קבועות למנהל בית הספר ו/או למנהל האתר/פורטל.
7. תחולה
- תקן זה הוא תקן סופי החל מ-01.08.19
- מעת לעת יעדכן משרד החינוך את התקן בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ולצרכים החינוכיים.
- ספקים שבידיהם גרסאות קיימות של פורטלים בית ספריים בעלי אישור טכני תקף ממשרד החינוך, מחויבים להוסיף מרחבים שאינם קיימים אצלם ולקבל אישור טכנולוגי מחודש על גרסאות אלה בהתאם לתקן פורטל בית ספרי. ללא קבלת אישור זה השימוש בגרסות אלה בבתי הספר לא יהיה אפשרי, וזאת החל מ-15.09.19