מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
ספקים ושירותים משרד החינוך
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

נוהל הנגשת כנס מקוון

share
שתפו עמוד:
נוהל הנגשת כנס מקוון

בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש באמצעים דיגיטליים לקיום מגוון רחב של פעילויות מקוונות. כמו כן ההתמודדות עם נגיף קורונה והשלכותיו על ריחוק חברתי וסגרים השפיעה על כולנו, לרבות מערכת החינוך, והציבה אתגרים חדשים בתחום השימוש באמצעים דיגיטליים. 

מטרות המסמך 

  1. הנחיות להנגשת כנסים מקוונים אשר משרד החינוך אחראי להם במישרין או בעקיפין (באמצעות ספקים חיצוניים) ומיועדים לעובדי המשרד, לעובדי הוראה, לתלמידים ולהוריהם בנושאים שונים הנוגעים לפעילות המשרד. הדרישה להנגשות יבוצעו ככל שנרשמו מראש לכנס משתתפים שהם עם מוגבלות וביקשו עבורם התאמת נגישות.    
  2. פירוט היצע התאמות הנגישות לביצוע בכנסים המקוונים של המשרד המתקיימים באמצעות כלים לקיום מפגשים בזמן אמת.

מהו כנס מקוון?

  1. כנס - מושב לשם עריכת שורת ישיבות/הרצאות במשך פרק זמן מוגדר.
  2. כנס מקוון - כנס המשלב טכנולוגיות סינכרוניות (לקיום מפגשים ו/או פעילות בזמן אמת) ואסינכרוניות (לדוגמה: תוכן, מסמכים דיגיטליים והרשמה לכנס), משתמש באמצעים דיגיטליים ומיועד ל-50 משתתפים ומעלה.

הנחיות מנהליות

ככל שמשרד החינוך או מי מטעמו מבקשים לערוך כנס מקוון, יש לפעול לפי השלבים המפורטים הבאים:

שלב א: פרסום והרשמה לכנס המקוון 

  1. ככל שהוחלט לבצע פרסום של הכנס באמצעים דיגיטליים (כגון אתרי אינטרנט, אפליקציות, רשתות חברתיות, דואר אלקטרוני והודעות SMS), המידע על אודותיו יפורסם באופן נגיש.  
  2. ניתן לעיין בהנחיות לכתיבת תוכן נגיש.  
  3. ככל שההרשמה לכנס תתבצע באמצעות טופס הרשמה מקוון, על טופס זה להיות נגיש. 

שלב ב: סעיף התאמות נגישות בטופס ההרשמה

על טופס ההרשמה לכנס לכלול סעיף בקשות להתאמות נגישות בנוסח הבא: 

"אם הינכם עם מוגבלות וזקוקים להתאמות נגישות בכנס זה, יש לפנות לכתובת הדואר האלקטרוני ____דוא"ל איש קשר____ עם פרטי התאמות הנגישות הנחוצות (כגון כתוביות או שפת סימנים לכבדי שמיעה, תיאור קולי לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון וכדומה) לפחות שבועיים ממועד הכנס.

למען הסר ספק, התאמות נגישות פרטניות יסופקו לאנשים עם מוגבלות הזכאים להשתתף בכנס זה, ובהתאם לצורכי הנגישות יתבצעו התאמות נגישות סבירות."

שלב ג: היערכות להתאמות נגישות בכנס 

  1. כבר בשלב התכנון מנהל הכנס צריך לכלול בתקצוב הכנס סעיף בקשות להתאמות נגישות, גם אם עדיין לא התקבלו בקשות כאמור.
  2. אם הכנס מופעל על ידי ספק של משרד החינוך, ואם מתקבלות בקשות פרטניות להתאמות נגישות, הן יתבצעו על ידי הספק. לחלופין ניתן להקצות משאבים פנימיים להתאמות נגישות פרטניות.
  3. בהתקשרות עם הספק יש להסדיר את התאמות הנגישות לסרטונים לאחר הכנס. לסרטונים יש להוסיף כתוביות או פרוטוקול או תמלול. אם הקלטת הכנס כוללת כתוביות, אין חובה בתמלול או בפרוטוקול.
  4. ככל שהדבר נדרש, תתבצע פנייה אישית של מארגן הכנס או מי מטעמו אל מבקשי התאמות הנגישות הפרטנית כדי לחדד את פרטי הבקשה.
  5. מומלץ לפנות למבקשי ההתאמה לפני הכנס כדי לוודא כי בכוונתם להשתתף בכנס.

הבהרות

  1. התאמות נגישות בכנס מקוון יש לספק לאלו שביקשו את ההתאמה מחמת מוגבלותם. 
  2. אם לא התקבלו בקשות להתאמות נגישות בפרק הזמן הנקוב, אין חובה לבצע כל התאמת נגישות.
  3. אם הכנס כולל כמה מושבים מקוונים, יש לוודא באילו מושבים משתתפים אנשים עם מוגבלות אשר ביקשו התאמות נגישות פרטניות כאמור, ולספק להם את התאמות הנגישות הנדרשות להם במושבים שבהם הם משתתפים.

שלב ד: לאחר הכנס

  1. לפרסום של כל הקלטת וידאו או אודיו של הכנס באתר משרד החינוך יתלווה תמלול או פרוטוקול (תקציר) של הכנס.
  2. בעמוד הכנס צריכים להופיע גם הקלטת הווידאו וגם התמלול או התקציר.
  3. אם הקלטת הכנס כוללת כתוביות, אין חובה בתמלול או בתקציר.

עצות שימושיות נוספות

  1. הימנעו ככל הניתן מרקע מרצד
  2. תארו היבטים חזותיים (ויזואליים) המופיעים על גבי המסך.
  3. אפשרו לאנשים עם מוגבלות להחליט לא להפעיל מצלמת רשת אישית כתנאי להשתתפות בכנס.
  4. אפשרו לאנשים עם מוגבלות, מתמללים, מתרגמים לשפת סימנים ומסיעי נגישות נוספים להיכנס לכנס רבע שעה לפני תחילתו.
  5. התאימו את התאורה כך שהדוברים בכנס ייראו באופן ברור.
  6. הישירו מבט למצלמה והקפידו לא להסתיר את הפה לטובת קוראי השפתיים.
  7. הנחו את המשתתפים לדבר איש איש בתורו.
  8. הנחו את הדוברים לדבר בקצב סביר שיסייע למתמללים ולמתרגמים.
  9. השתדלו לעמוד בלוחות זמנים שהוקצו לדוברים ולמרצים.
  10. במצגות, הציגו שקפים פשוטים, ממוקדים וללא עומס חזותי, שמירה על אחידות העיצוב, שימוש בגופן פשוט, ושימוש בצבעי טקסט מובחנים וקריאים ביחס לצבע הרקע. הנחיות והמלצות נוספות לכתיבת תוכן נגיש ניתן למצוא בקישור זה.

הפניות: אזכור חוקים, תקנות ותקנים

ההנחיות להנגשת פעילויות מתוקשבות נגזרות מעקרונות המעוגנים בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998, המעגנים עקרונות של שוויון, הכלה, רצף, גמישות ועקרונות נוספים שמטרתם להניח את התשתית לשילוב אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, לרבות במערכת החינוך ובפעילויות חינוכיות, ומתוקף תקנות נגישות רלוונטיות לעניין זה:

  1. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013
  2. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018
  3. תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (השתתפות המדינה במימון התאמות), תשס"ו-2006

הגדרת שירות אינטרנט 

שירות אינטרנט הוגדר בתקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, סימן ג'- שירותי האינטרנט: "שירות אינטרנט" – תכנים בכל תצורה (פורמט), ובכלל זה כתב (טקסט), מסמכים, תמונות או וידאו, המועברים על תשתית רשת האינטרנט והמוצגים למשתמש באמצעות אתרי אינטרנט, מסמכים או יישומים (אפליקציות) שנועדו לספק למשתמש שירות ציבורי או מידע על שירות כאמור".

לקובץ נוהל הנגשת כנס מקוון